Hirdetés
. Hirdetés

IBM - Vállalatvezetők szándékAI

|

Versenyelőnyüket a generatív mesterséges intelligencia fejlettsége fogja meghatározni, amelyre vállalatuk támaszkodik, véli a vezetők többsége az IBM friss CEO felmérése szerint. Technológiai modernizálásra irányuló törekvéseiket azonban az adatok biztonságával és megbízhatóságával, a szervezet és a munkaerő AI-készültségével kapcsolatos aggodalmak kísérik.

Hirdetés

A termelékenység növelését tartja legfontosabb üzleti prioritásának a vállalatvezetők közel fele, állapította meg legújabb tanulmányában (CEO decision-making in the age of AI, Act with intention) az IBM Institute for Business Value (IBV). Bár az igazgatók tisztán látják, hogy a cél eléréséhez döntően fontos a technológiai környezet modernizálása, a legfejlettebb technológiák, közöttük a generatív mesterséges intelligencia (AI) bevezetése során a vállalatoknak gyakran komoly akadályokon kell átlendülniük.

Globális CEO tanulmánysorozatának 28. kiadásához az IBM IBV az Oxford Economics közreműködésével harminc országban és 24 iparágban összesen háromezer vállalatvezetőt kérdezett szerepkörének és felelősségének átalakulásáról, üzlet és vezetés kapcsolatáról, a technológia, az adatok és a mérőszámok használatáról, valamint döntéshozásról és jövőképről. Az Egyesült Államokban az IBV emellett kétszáz igazgatóval további interjúkat is készített, hogy feltérképezze a vállalatok generatív mesterséges intelligenciára adott eddigi válaszlépéseit.

A felmérés eredményei szerint a megkérdezett vezetők háromnegyede meggyőződéssel vallja, hogy a vállalatok versenyképességét a jövőben az általuk használt generatív AI fejlettsége fogja meghatározni. A válaszadók ugyanakkor a technológia potenciális kockázataival, illetve korlátaival is számolnak. A vállalatvezetők több mint fele (57 százalék) különösen az adatok biztonsága, 48 százalékuk pedig az adatok megbízhatósága, esetleges torzítása, a technológia alkalmazásának etikussága miatt aggódik.

Hirdetés

Másként ítélik meg az igazgatók vállalatuk AI-felkészültségét, mint középvezetői csapataik, derült ki továbbá a felmérésből. A megkérdezett CEO-k kereken fele arról számolt be, hogy cégüknél a generatív mesterséges intelligenciát már jelenleg is integrálják termékeikbe és szolgáltatásaikba, 43 százalékuk pedig ezt a technológiát a stratégiai döntések előkészítésében is használja. Ugyanakkor a középvezetői csapatok kevesebb mint harmada értékelte úgy, hogy házon belül rendelkeznek a generatív AI bevezetéséhez szükséges, minden szakértelemmel. Hasonlóan vélekednek a - nem vezérigazgatói szintű - felsővezetők is, csupán 30 százalékuk értékelte úgy, hogy szervezetük felkészült a technológia etikus alkalmazására.

- A generatív mesterséges intelligencia segíthet az AI bevezetését egyébként hátráltató akadályok elhárításában, és a megkérdezett vezérigazgatók fele aktívan vizsgálja ezt a lehetőséget a termelékenység, a hatékonyság, valamint a szolgáltatásminőség előmozdítására a különböző iparágakban - mondta Jesus Mantas, az IBM Consulting globális ügyvezető partnere a tanulmány közzétételekor. - A vezetőknek ugyanakkor az adatvédelem, a szellemi tulajdon védelme, a biztonság, az algoritmikus elszámoltathatóság és az irányítás terén is fel kell mérniük a vállalati követelményeket, hogy a generatív mesterséges intelligencia új felhasználási eseteiben megtervezhessék a technológia bevezetését és felméretezését.

Produktivitás a prioritáslista élén

A megkérdezett CEO-k közel fele (48 százalék) a nagyobb termelékenység elérését emelte ki első helyen vállalatának legfontosabb céljai között - a produktivitás ezzel a tavalyi felmérésben elért hatodik helyről került egyenesen a lista élére. Prioritásaik között a válaszadók nagyon hasonló arányban (45 százalék) emelték a vállalat technológiai környezetének korszerűsítését a dobogó második fokára, hozzátéve, hogy amilyen sürgető feladat, a modernizáció olyan nagy kihívás is vállalatuk számára.

Az IBV igazgatói tanulmánysorozatában a válaszadók immár a negyedik egymást követő évben sorolták a technológiát azon külső tényezők közé, amelyek középtávon - három év távlatában - a legnagyobb hatással lesznek vállalatukra. A CEO-k éppen ezért az üzemeltetésért, a technológiáért és az adatvagyonért felelős vezetőikre is mindinkább úgy tekintenek, mint stratégiai döntéshozókra. Az idei felmérés során például vállalatuk operatív (62 százalék), pénzügyi (52 százalék) és informatikai igazgatóját (38 százalék) is a következő három év kulcsfontosságú döntéshozói között említették, akiket a technológiai vagy digitális igazgatók követnek ezen a listán a voksok 30 százalékával.

Négy megkérdezett CEO közül három (75 százalék) vallja, hogy a jövőben a legfejlettebb generatív mesterséges intelligenciát alkalmazó szervezetek versenyelőnye lesz a legnagyobb. Minden második válaszadó (50 százalék) pedig arról számolt be, hogy vállalatánál a generatív AI-t már jelenleg is integrálják termékeikkel és szolgáltatásaikkal. Negyvenhárom százalékuk a stratégiai, 36 százalékuk pedig az operatív jellegű döntéshozás támogatására használja ezt a technológiát.

De miközben a vállalatigazgatók 69 százaléka úgy látja, a generatív mesterséges intelligencia máris széles körű előnyökkel szolgál szervezetük különböző területein, addig a középvezetői csapatok mindössze 29 százaléka ért egyet abban, hogy a technológia alkalmazásához szükséges minden szakértelem rendelkezésükre áll házon belül. A nem vezérigazgatói pozíciót betöltő felsővezetők ugyancsak kevesebb mint harmada (30 százalék) látja úgy, hogy vállalatuk készen áll a technológia felelősségteljes használatára.

Bár a generatív mesterséges intelligencia az emberi munkaerő életébe is komoly változásokat hoz, a hatás átfogóbb vizsgálatával eddig viszonylag kevés szervezet foglalkozott - derült ki az IBV felméréséből. Elgondolkodtató adatok utalnak erre.

A megkérdezett CEO-k 43 százaléka máris arról számolt be, hogy a generatív AI bevezetését követően létszámot csökkentett vagy alkalmazottait más munkakörökbe helyezte át, további 28 százalékuk pedig jelezte, hogy a következő 12 hónapban hasonló intézkedésekre készül. A válaszadók 46 százaléka ugyanakkor új alkalmazottakat is toborzott a technológia használatához, és további 26 százalékuk tervezi friss munkaerő bevonzását a következő időszakban.

Három válaszadó vezető közül mégis mindössze egy (28 százalék) mondta, hogy már felmérte, a generatív AI milyen hatással lehet vállalatánál az emberi munkaerőre, és további 36 százalékuk készül ezt pótolni a következő 12 hónapban.

Mesterséges intelligencia beikszelve

Megkezdte vállalati alkalmazásra kész AI- és adatplatformja, a watsonx piaci bevezetését, jelentette be az IBM júliusban. A platformot a szállító idén májusban megtartott THINK konferenciáján még előzetes változatában mutatta be (lásd AI alapmodellek vállalatoknak című cikkünket a 2023/10-es lapszámban). A három termékből felépülő IBM watsonx platform a mesterséges intelligencia gyorsabb bevezetésében és skálázásában segíti a szervezeteket. Közülük kettő - a watsonx.ai és a watsonx.data - immár általánosan elérhető.

A watsonx.ai egy újgenerációs vállalati fejlesztőstúdió, amely intuitív módon használható kezelőfelületet ad az új alapmodellek, a generatív AI és a gépi tanulás könnyű és gyors tanításához, teszteléséhez, finomhangolásához és bevezetéséhez. A watsonx.data pedig egy nyílt adattóház (data lakehouse) architektúrára épülő adattár, amelyet a szállító az adatok és AI munkaterhelések szigorú irányítási követelmények szerinti kezelésére optimalizált. A platform harmadik eleme, az AI munkafolyamatok irányításához, a technológia felelősségteljes, transzparens és megmagyarázható alkalmazásához eszköztárat adó watsonx.governance az év hátralevő részében szintén elérhetővé válik.

Jelenleg az AI alkalmazásokat építő vállalatok a watsonx.ai platformon az IBM modelljeivel, valamint a Hugging Face közösség több ezer modellt és adatkészletet tartalmazó, nyílt forráskódú könyvtáraival dolgozhatnak. Az előre tanított modellek a természetes nyelvi feldolgozásra (NLP) épülő feladatok széles körét támogatják a kérdések megválaszolásától kezdve a tartalom előállításán és összefoglalásán át a szövegek osztályozásáig és kivonatolásáig. A watsonx jövő évben várható kiadásai azonban az NLP-n túlmutató használati esetek támogatásához is az IBM által tanított, különböző területekre és feladatokra specializált alapmodellek nagyobb választékához adnak majd hozzáférést. A közben szintén elérhetővé váló AI-irányítási képességek pedig a teljes életciklus-irányítás megvalósításában, a kockázatok mérséklésében, valamint a szigorodó AI- és iparági szabályozásoknak való megfelelés kezelésében fogják segíteni a szervezeteket.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.