Hirdetés
. Hirdetés

IDC - Három horizont és a generatív AI

|

A technológia üzleti és informatikai döntéshozók képzeletét egyaránt megragadta világszerte, de bevezetéséhez a szervezeteknek megfelelő stratégiára lesz szükségük, amelynek kidolgozásához az IDC két friss jelentésben ad útmutatást. Az európai vállalatok eközben a bizonytalan gazdasági helyzet ellenére gyorsan növelik generatív mesterséges intelligenciára fordított költésüket.

Hirdetés

A használati esetek rangsorolásához, a prioritások felállításához és a kulcsszereplők azonosításához adott tanácsokkal is segíti a szervezeteket generatív mesterséges intelligenciához fűződő beruházásaik üzleti sikerre vitelében az International Data Corporation. Szeptemberben közreadott két jelentésében (Generative AI: The Path to Impact és IDC PlanScape: Developing Your Path to Impact with Generative AI) az elemző bemutat egy új keretrendszert is, amely a technológia eredményes alkalmazásához nélkülözhetetlen alkotóelemekből és intézkedésekből épül fel.

Mielőtt a generatív AI bármely alaptechnológiáját használni kezdenék, az IDC szerint a vállalatoknak négy lépést mindenképp meg kell tenniük. Szabályokat szükséges alkotniuk a mesterséges intelligencia felelősségteljes alkalmazásához, amelyeknek a modellek tanítására használt adatok kezelésére, az átláthatóságra, a méltányosságra, a védelmekre és az elszámoltathatóságra vonatkozó elveket mindenképp tartalmazniuk kell. A szabályzatnak emellett a fejlesztők, a felhasználók és minden más érintett fél szerepét és felelősségét is világosan meg kell határoznia csakúgy, mint a jogi és megfelelési problémák kezelését.

AI stratégiát és ütemtervet szükséges kidolgozniuk, amely világosan meghatározott, mérhető használati esetek fontossági sorrendjét állítja fel. Segítségével a vállalatok azon területekre összpontosíthatnak, amelyeken a generatív AI alkalmazásával rövid, közép- és hosszú távon a legnagyobb üzleti hatást érhetik el. Intelligencia-architektúrát kell tervezniük az adatok, a modellek és az üzleti kontextus életciklus-kezeléséhez és irányításához, ami minden használati esetben kulcsfontosságú lesz. Az architektúrának tartalmaznia kell a biztonságra, az adatok és a szellemi tulajdon védelmére vonatkozó protokollokat is.

Nem utolsósorban a munkatársak át- és továbbképzéséről is szükséges gondoskodniuk. A generatív AI szervezeti szintű bevezetéséhez minden vállalatnak fel kell térképeznie az alapvető AI technológiákhoz és üzleti képességekhez tartozó új készségeket, a kulcsszerepekhez pedig személyre szabott képzési programokat biztosítania.

Hirdetés

Típustanulmányok: modellek és esetek

Miután megtették a szükséges előkészületeket, a szervezetek a következő, szintén kihagyhatatlan feladatra, a generatív mesterséges intelligencia alaptechnológiáinak megismerésére és pontos megértésére összpontosíthatnak, különös tekintettel az alapmodellekre - közöttük a nagy nyelvi modellekre - és azok képességeire. A vállalatok ezzel a tudással felvértezve határozhatják meg és fontosságuk szerint rangsorolhatják a használati eseteket, amelyekben a generatív AI alkalmazásával a leggyorsabban érhetik el a legnagyobb üzleti hatást, mérhető eredményeket. Az IDC a használati esetek három alaptípusát azonosította, ami kiértékelésüket is könnyebbé teheti.

Az iparági használati esetek - mint például a gyógyszerkutatás az élettudományok és az anyagtervezés a gyártóipar területén - több testreszabást feltételeznek, akár saját AI modellek építését is megkövetelhetik. Speciális modelleket az egyes területekre összpontosító szállítók is kínálnak, az adott ügyfél egyedi igényei szerint kialakított integrációs architektúrával együtt.

Üzleti területenként a használati esetek jellemzően szükségessé teszik a generatív AI modellek integrálását az adott üzletágban létrehozott, illetve használt - értékesítési, beszerzési és más - vállalati adatokkal. Sok szervezet tesztel már ilyen típusú használati eseteket, miközben aggódik az adatirányítás lehetséges problémái, az adatok és a szellemi tulajdon biztonsága miatt. A termelékenység növelését célzó használati esetek pedig olyan feladatokhoz igazodnak, mint a jelentések összegzése, a munkaköri leírások készítése vagy a szoftverkód előállítása. Az ilyen használati eseteket támogató generatív mesterséges intelligenciát a szállítók beépítik meglévő alkalmazásaikba, mint azt a Microsoft 360 Copilot vagy a Google Duet AI for Workspace példája is mutatja.

Végső soron a generatív mesterséges intelligencia akkor válhat elfogadottá a vállalatok széles körében, ha az általuk használt adatokban, modellekben és alkalmazásokban a végfelhasználók és az ügyfelek is megbízhatnak, mutatott rá az elemző. A szervezeteknek ehhez jól felépített és összehangolt bizalmi és felügyeleti programot kell létrehozniuk, amely biztosítja a generatív AI technológiák fenntartható alkalmazását. Szállítóknak és felhasználóiknak egyaránt meg kell érteniük a technológia előnyeit és korlátait, és fel kell készülniük a problémák orvoslására, valamint a regionális adatvédelmi előírások betartására.

Az IDC ezért három horizontos keretrendszerrel segíti a szervezeteket az üzlet generatív mesterséges intelligenciával történő átalakításában. Az első horizonton a vállalat a rövid távú, fokozatos innovációra összpontosít, a második horizonton ezt átformáló erejű, középtávú innovációvá szélesíti, ami a harmadik horizonton az üzleti modell hosszú távú transzformációjában teljesedik ki. A keretrendszer így könnyebbé teszi a kulcsfontosságú kezdeményezések összehangolását és priorizálását az üzlet minden területén.

Fenyegetésészlelés és csaláselemzés

Európában idén a mesterséges intelligenciára fordított költés eléri a 34,2 milliárd dollárt, ami 20,6 százalékos globális piaci részesedést fog hozni régiónknak, adott előrejelzést ugyancsak szeptemberben megjelent, frissített költéskalauzában (Worldwide Artificial Intelligence Spending Guide, V2 2023) az IDC. Az elemző szerint térségünk AI költése 2022 és 2027 között ráadásul évente átlagosan 29,6 százalékkal - vagyis a 26,9 százalékos globális növekedésnél is gyorsabb ütemben - bővülhet, így az előrejelzési időszak végén várhatóan meghaladja a 96,1 milliárd dollárt.

Egyre szélesebb körben terjednek a mesterséges intelligenciára épülő megoldások, amelyekkel a vállalatok üzleti és informatikai területeik működési hatékonyságát javítanák és az ügyfélélmény színvonalát emelnék. Az IDC szerint a fenyegetések felderítését és megelőzését, valamint a csalások elemzését és kivizsgálását szolgáló, fejlett rendszerek az AI leggyakoribb használati esetei közé tartoznak, különösen a pénzügyi szektorban, valamint a kiberfenyegetéseknek jobban kitett iparágakban, például a távközlésben vagy a központi és helyi kormányzatok körében. Az ügyfélélmény javítását és az értékesítési folyamatok továbbfejlesztését olyan használati esetek célozzák, mint a mesterséges intelligenciával felruházott ügyfélszolgálati ügynökök és ajánlómotorok, elsősorban a kiskereskedelemben, de kisebb mértékben a bankszektorban is.

A pénzügyi és a professzionális szolgáltatók, valamint a kereskedelmi, a gyártóipari és a távközlési szektor szereplői költik a legtöbbet mesterséges intelligenciára, idén együttesen az európai AI piac 60 százalékát alkotják. Bár a költés más iparágakban kisebb, ilyen irányú beruházásaikat az egészségügy, a média, a személyi és lakossági szolgáltatások szereplői, valamint a közművek is az átlagosnál gyorsabb ütemben növelik.

A bizonytalan gazdasági környezetben, amelyben az infláció meghatározó mértékben befolyásolja a költést érintő döntéseket, az AI piac továbbra is egészségesen fejlődik, amihez a generatív AI iránti kereslet nagyban hozzájárul, mutatott rá az elemző. A technológia használati eseteinek száma robbanásszerűen növekszik. Közülük a média és a marketing által máris széles körben alkalmazott képalkotás térhódítása a leggyorsabb, nyomában a professzionális szolgáltatásokban használt szövegalkotással.

- Egyre nagyobb érdeklődéssel fordulnak a generatív mesterséges intelligencia felé a gyártók, a fogyasztók és a vállalatok, ami számos kérdést vet fel a technológia termékekbe való beágyazásával, az alkalmazásából származó előnyök kiaknázásával és felelősségteljes használatával kapcsolatban - mondta Carla La Croce, az IDC kutatási igazgatója. - Bár a generatív AI használati eseteire a vállalatok még kevesebbet költenek, mint a már jól bejáratott AI technológiákra, ezt a keretet gyorsan bővítik. A képek, szövegek és videók létrehozása a leggyakoribb használati esetek közé tartozik, amelyekben az eltelt egy évben a legnagyobb növekedést láttuk. Meglévő alkalmazásaikhoz a vállalatok egymással versengve igyekeznek AI képességeket adni, míg az innovatív szállítók a növekvő keresletre válaszolva a generatív mesterséges intelligenciát eleve beépítik megoldásaikba.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.