Hirdetés
. Hirdetés

Öt jele annak, hogy inkompetens főnök alatt dolgozunk

|

A rossz menedzserre utaló jelek közé tartozik, hogy nem tiszteli az időnket, állandóan bizalmatlankodik és mindent megkérdőjelez, de hajlamos gyorsan elrejtőzni, ha problémák merülnek fel.

Hirdetés

Úgy gondolja, hogy dilettáns főnöknek dolgozik? Nincs egyedül, ha rendszeresen tapasztal megalázó vagy visszataszító pillanatokat, és emiatt úgy érzi, munkahelyet kell váltania.

A munkaerő mindössze egyharmada érzi magát elkötelezettnek a munkájában, éppen ezért meg kell becsülni ezeket a dolgozókat. Ám rengeteg kutatás mondta ki, hogy még a legjobb emberek is felmondanak, ha gyenge vagy inkompetens főnököt kapnak. A Gallup felmérése szerint a munkaerő egyre nagyobb százaléka a vezetés vagy az általános munkahelyi környezet miatt hagyja ott a munkahelyét. James K. Harter, a Gallup munkahelyi menedzsmenttel foglalkozó kutatója szerint az emberek felmondásának oka több mint 75%-ban vezethető vissza olyan dolgokra, amelyekre a főnökeik befolyással bírtak.

Mitől olyan ártalmasak ezek a főnökök - és mit tehetnének másképp? Már persze, ha egyáltalán akarnak. Íme, a rosszul teljesítő felettesek öt biztos jele, és hogyan lehet megakadályozni, hogy a munkatársak ezek miatt pártoljanak el a cégtől.

1. Tapasztalatlan és nincs jelen - vagy a kettő együtt

Ha a főnöknek nincs korábbi vezetői tapasztalata, az természetesen jelentős hatással lehet arra, hogyan irányítja a beosztottakat vagy a csapatot. Lehet, hogy vaskos önéletrajza és ajánlásai ellenére még sosem csinált ilyet igazán. Így hát senki se csodálkozzon, hogy amikor a dolgok rosszul mennek, az ilyen főnökök hibernálódnak az irodájukban, és nagyon keveset érintkeznek a kollégákkal, a csapattal. Ez tipikusan a gyenge főnök jele.
Ennek leküzdése érdekében egy ilyen főnöknek nyitottnak kellene lennie a visszajelzésekre, és nyitva kellene tartania a kommunikációs vonalakat. Készségesen rendelkezésre kellene állnia, meg kellene hallgatnia, hogy mit tehetne jobban, mert építő jellegű kritika nélkül nem fog fejlődni.

Hirdetés

2. Nem tiszteli a munkavállalók idejét és bizalmatlankodik

Bob Sutton, a Stanford Egyetem professzora a "Seggfej túlélési útmutató" című könyvében elmagyarázta, hogy az emberek nem teljesítenek jól, ha a főnökeik rosszul bánnak velük. Az ilyen tiszteletlenség miatt ugyanis jelentősen csökken a motivációs szint. Ha a főnök nem tiszteli az irodán kívüli, munkaidőn túli, hétvégi és szabadságon töltött időt, és állandóan megkérdőjelezi a kollégákat, akkor valószínű, hogy a dolgozó erősen frusztrált lesz. Ez összességében nagyon károsan hat a vállalati eredményekre.
Ennek leküzdése érdekében az ilyen főnököknek gyakorolniuk kell a feladatok megfelelő kiosztását a többi kolléga számára, amikor valaki nincs az irodában. Így tiszteletben tarthatják a szabadidőt.

3. A rossz főnök mindig beszél, soha nem figyel - de gyakran besértődik

Ha a főnök sokat beszél, és nagyon keveset hallgat, az azért lehet, mert nem érdekli, vagy nincs kedve kétirányú beszélgetést folytatni. A hatékony kommunikáció azt jelenti, hogy valaki képes megfogalmazni az igényeit, és meghallgatni mások igényeit is. Az a főnök, aki erre nem hajlandó, nem hatékony kommunikátor, és így rossz főnök.
Ennek leküzdése érdekében az ilyen felettesek gyakorolják az aktív hallgatás képességét. Ne azt tapasztalja a beosztott, hogy bármilyen közlését arcvágások kísérik, és mondandójába hangosan közbevág szinte "elhallgattatva" őt magát, hanem biztosítsa arról, hogy mindannyian ugyanazon az oldalon állnak.

A hatékonyan együttműködő csapat felépítése című cikkünkben Marton Péter beszélt arról, hogyan lehet egy valóban hatékonyan együttműködő, igazi csapatot felépíteni, ahol a légkör családias, a munka azonban professzionális. Mert a kettő bizony működhet együtt.

4. A szőnyeg alá söpri a dolgokat vagy másokat hibáztat

Egy erős főnök felszínre hozza a problémákat, és azon dolgozik, hogy megoldja őket. Az inkompetens főnök nem őszinte a fontos információkkal, amelyek hatással lehetnek a cégre és az alkalmazottaira - aki pedig felszínre hozza, azt megpróbálja kirekeszteni. Ez nagy hiba! Egy évtizedes, 3100 férfi bevonásával végzett vizsgálat során a kutatók azt találták, hogy a munkavállalók anginás, szívinfarktus, sőt halálozási kockázata a munkával együtt nőtt az információkat visszatartó, irányító főnökök esetében. Azok, akik negatívan válaszoltak a felmérés azon állítására, hogy "A főnököm megadja nekem a szükséges információkat", a legnagyobb valószínűséggel szenvedtek súlyos szív- és érrendszeri kockázattól.
Ennek leküzdése érdekében a főnökök nagyobb erőfeszítéseket tehetnek a fontos információk megosztására és az átláthatóság megőrzésére alkalmazottaikkal. Természetesen nem kell mindenkinek mindent tudnia, de fontos, hogy a dolgozókat folyamatosan tájékoztassák az őket érintő ügyekről.

"Csak a meg-nem-csinálásnak van indoka, oka, körülménye, konzekvenciája, tanulsága és magyarázatra is csak az szorul..."

5. A rossz főnök magához könyveli el a beosztottak eredményeit

A BambooHR munkavállalói felmérése több mint 1000 amerikai alkalmazottat kért meg arra, hogy 24 "tipikus főnöki viselkedést" értékeljenek a "teljesen elfogadható" és a "teljesen elfogadhatatlan" között. A kutatók pedig azt találták, hogy a legrosszabb viselkedés, amit egy főnök tanúsíthat a munkahelyén, az, hogy elismerést vesz el valamelyik alkalmazottjától, majd azt magának zsebeli be. Sőt, a felmérésben részt vevők 63%-a egyetértett, vagy elismerte, hogy ez olyan dolog, ami miatt fontolóra venné a felmondást.
Nem meglepő, hogy a nők még elfogadhatatlanabbnak találták, ha főnökeik tévesen, helyettük aratták le a babérokat: 71%-uk ezt nevezte a legrosszabb viselkedésnek, amit egy főnök tanúsíthat. Ez valószínűleg azért van így, mert a nőknek eleve nehezebb, hogy elismerést arassanak a saját munkájukért. A Personality and Social Psychology Bulletin című szaklapban megjelent tanulmányukban Michelle C. Haynes és Madeline E. Heilman kutatók megállapították, hogy a nők vegyes nemű csoportmunkában a legkevésbé kapják meg a megérdemelt elismerést, hacsak a kívülállók számára nem egyértelmű a szerepük.
Ennek leküzdése érdekében a vezetők jobb munkát végezhetnek abban, hogy ott adják meg az elismerést, ahol az jár. Kezdhetik azzal, hogy a csoportmunkában betöltött szerepeket egyértelművé teszik.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.