Hirdetés
. Hirdetés

A siker kulcsa: agilis módszertan mesterfokon

|

Mesébe illő történet egy magyar informatikai startup sikeréről.

Hirdetés

Hogyan lehet egy négyfős magyar szoftverfejlesztő startupot 10 év alatt nemzetközi sikerre vinni? Erről kérdeztük Monostori Krisztiánt, az Emarsys Technologies Kft. alapítóját.

Computerworld: Te voltál az egyik alapító tagja az Emarsysnak. Kérjük, mesélj kicsit a kezdetekről! Milyen céget álmodtatok meg?

Monostori Krisztián: Már induláskor sem klasszikus garázscég voltunk: két tulajdonos két társsal és hatalmas tervekkel vágott bele az agilis szoftverfejlesztésbe. Úgy gondoltuk, ha találunk egy jó terméket, amit példamutató termékfejlesztéssel a tökéletes szintre emelünk, arra már lehet ambiciózus üzleti tervet alapozni. Bár így utólag bevallom, kicsit komolytalannak találtuk az akkori vezérigazgató elképzelését, hogy 20 fős cégre készítsünk üzletei tervet, mert nem nagyon tudtuk elképzelni, hogy mi lehet az, amit mi négyen ne tudnánk lefejleszteni, és különben is, honnan szerzünk majd annyi embert.

Monostori Krisztián, az Emarsys Technologies Kft. alapítója

Miután rátaláltunk a "Termékre" izgalmas kihívással találtuk szembe magunkat: nem egy új terméket, mégcsak nem is egy új modult kellett fejlesztenünk, hanem a termék központi részét képező adatkezelést kellett felskálázni, úgy hogy már ekkor többszáz ügyfél használta a szoftvert, és nem okozhattunk számukra fennakadást. Szerencsére az agilis módszertan erre is ad lehetőséget, így sikerrel vettük az első akadályt (és utána az összes többit is), és 10 év alatt az "egyszerű" email-küldő szolgáltatásból kifejlesztettünk egy big data alapú marketing-platformot, amely több petabájtnyi adatot elemezve 1 milliárd üzenet küldésére képes egyetlen nap alatt.

CW: Ahogy fejlődött a cég, milyen kihívásokkal kellett szembenéznetek?

Monostori Krisztián: Meg kellett tanulnunk középvállalatként is sikeresen dolgozni, az agilis módszertanainkat felskálázni, ugyanis 4 emberrel nem ugyanúgy működik a módszertan, mint egy 200 fős csapattal. Meg akartuk tartani a családias jelleget a növekedés mellett is és élvezni akartuk a munkát! Emberekre építettük a céget, akiknek a folyamatos fejlődését továbbra is előtérbe helyeztük. Emellett a szakmailag legjobb és a csapatba leginkább beleillő munkatársak kiválasztását kulcskérdésnek tartottuk és a toborzásban nem ismertünk kompromisszumot. Másik kihívás, hogy a szoftverfejlesztés mindig agilisabb, mint az üzlet, és így az üzleti folyamatainkat is fel kellett készíteni arra, hogy kihasználják az agilis szoftverfejlesztésben rejlő üzleti lehetőségeket.



CW: Mikor jöttek az első komolyabb sikerek? Mik voltak ezek?

Monostori Krisztián: Rögtön az első évben sikerült a központi adatfeldolgozó részt úgy felskálázni, hogy sokkal több, és sokkal nagyobb ügyfeleket is el tudtunk látni, ezért belekezdhettünk a platform bővítésébe, ami azt jelentette, hogy a következő évben egy Business Intelligence modult, és egy marketing automatizációs modult fejlesztettünk.
Ehhez megtaláltuk a megfelelő embereket, és a szoftverfejlesztésen kívül egyre közelebb kerültünk a termékmenedzsmenthez, és az üzlethez. Négy fontos támpontunk volt, ezeket sosem veszítettük szem elől: Tech - a legjobb technológiákkal akartunk dolgozni, Product - világszínvonalú terméket akartunk fejleszteni, People - nemcsak a szlogenek szintjén emberközpontú céget építettünk, Process - állandóan javítottunk a folyamatainkon.

CW: Magyarországon kevesen használják még az agilis programozást. Mit jelent ez és miért ilyen hatékony?

Monostori Krisztián: Szerencsére egyre többen használják, de szerintem, ahogy mi használjuk, úgy tényleg nagyon kevesen, ezért is mondtuk magunkról, hogy "példaértékű szoftverfejlesztés" a miénk. Nagyon összetett dolog lett mára, de talán a legfontosabb, a continuous delivery - és az erre épülő product folyamat. Ez azért hatékony, mert biztonságosan lehetővé teszi, hogy naponta többször is új verzió kerüljön ki, így a lehető legjobb terméket tudjuk fejleszteni, mert lehetőséget ad a nagyon gyors visszacsatolásra mind az ügyfelek, mind a rendszerkapacitás részéről. Mindezt úgy, hogy a rendszer leállás nélkül, folyamatosan rendelkezésre áll.

CW: Ebben rejlik az Emarsys sikerének a titka, vagy vannak más tényezők is?

Monostori Krisztián: Igen, ez az egyik sikertényező. A másik az, hogy ezáltal a szoftverfejlesztés oldaláról tudtunk egy egész szerveztet agilizálni. Ha nem lettek volna a mi módszereink, akkor nem tudott volna a cég ilyen piacot szerezni, és ilyen ügyfelekhez eljutni. Ugyanakkor mindezt úgy értük el, hogy közben az emberek motiváltak maradtak, és igazából bárki számára adott a cégnél, hogy hozzá tegye a saját ötleteit a termékhez, és mindezt egy nagyon pörgős folyamat részeként, ahol az ötletek sikerét nagyon gyorsan le lehet mérni, és lehet korrigálni, ha szükséges.

CW: Tudjuk, hogy az Emarsys tavaly az SAP tagvállalata lett. Vajon mi volt annyira vonzó az SAP számára ebben a magyar IT cégben?

Monostori Krisztián: Az SAP a teljes Emarsys cégcsoportot vette meg, aminek része a budapesti fejlesztőközpont. Az SAP-nak szüksége volt egy ilyen termékre a portfóliójában, és egyértelműen a termék, illetve a termékfejlesztés volt a fő célja a felvásárlásnak. Azt gondolom, hogy a példaértékű módszertanunk is fontos tényező volt abban, hogy minket vásároltak meg, és ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy azóta is tovább kell növelnünk a budapesti fejlesztőközpont létszámát.

CW: Mit tud nyújtani a két cég egymásnak?

Monostori Krisztián: Az SAP az ügyfélkörével, a Customer Experience protfoliójával mindenképpen egy óriási lehetőség a mi termékünk számára, hogy még több ügyfélhez eljusson, és még több sikeres testreszabott marketing kampányhoz járuljon hozzá. Az SAP Customer Experience portfoliójába nagyon jól illik a mi marketing megoldásunk, és az egész portfolió fejlődésében nagyban számítanak arra, amit mi a termékfejlesztésben eddig meg tudtunk valósítani, és ezután az SAP keretein belül ezt tovább tudjuk vinni.



CW: Mi az, amire a legszívesebben emlékszel az elmúlt 10 évből?

Monostori Krisztián: Egyrészt boldog vagyok, hogy ekkora sikert ért el a cég az SAP-s ügylettel, ami elismerése annak, amit mi az elmúlt tíz évben közösen megvalósítottunk, és igazolja, hogy nem csak egy szlogen volt a "példaértékű termékfejlesztés". Leginkább mégis azokra a pillanatokra emlékszem a legszívesebben, amikor közösen dolgozhattam a többiekkel a terméken, legyen az egy új modul tervezése, vagy egy problémás alrendszer felskálázása. Én azért szeretek valahol dolgozni, mert motivált, inspiráló emberekkel alkothatok együtt, és ez az, amit sikerült az Emarsysban megvalósítanunk.

Hirdetés
Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.