Hirdetés

A posztdigitális ember

|

Ügyesebben kell egyensúlyozniuk az üzleti és a társadalmi értékek, felhasználói elvárások között a vállalatoknak, mert az öncélú digitalizáció hamar elutasításba ütközik, figyelmeztet trendelőrejelzésében az Accenture. A helyes arányok és irányok tartását azonban megnehezíti, hogy az emberek technológiához fűződő viszonya is ellentmondásos, a nyitottság éppúgy jellemzi, mint a bizalmatlanság.

Hirdetés

Bár a technológia ma már az élet minden területét jobban átszövi, mint valaha, digitális megoldásaikkal a vállalatok korántsem felelnek meg mindig az ügyfelek és az alkalmazottak elvárásainak. Az új évtizedben ezért friss szemléletre és megközelítésre is szükségük lesz ezen a téren, állapította meg az Accenture Technology Vision 2020 jelentésében (We, The Post-Digital People: Can your enterprise survive the tech-clash?), amelyben a következő három évet meghatározó technológiai trendekről ad előrejelzést.

Egyes elemzők már napjainkban is a technológiával szemben megnyilvánuló ellenérzések erősödéséről értekeznek, amit angol szójátékkal tech-lashnek neveztek el, az Accenture szerint azonban a helyzet ennél összetettebb, és a hangulat árnyaltabb. Sokkal inkább tech-clashről, az értékek technológia körüli ütközéséről, az emberek elvárásaival kevésbé találkozó üzleti és technológiai modellek megítéléséről beszélhetünk.

A tanácsadó és szolgáltató cég immár huszadik alkalommal adta közre jelentését, amelyben saját közel száz üzleti vezetőjének meglátásait, valamint több tucat külső iparági szakértő és menedzser véleményét is összegzi számos szektor, az akadémiai, a köz- és a versenyszféra, az információtechnológia és a kockázati tőkebefektetés területéről. Az Accenture Research emellett online felmérést készített, amelyben világszerte 25 országban 21 iparág 6074 üzleti és informatikai felsővezetőjét kérdezte a technológia alkalmazásáról, vonatkozó tapasztalatairól és terveiről. A kutatást ezúttal kiegészítette egy fogyasztói felmérés is, amelyben kétezer végfelhasználó válaszolt hasonló kérdésekre Kínában, Indiában, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban.

Hirdetés

Az emberi tapasztalat elválaszthatatlan részévé vált a technológia, vallja a megkérdezett vezetők 83 százaléka, és a válaszadó fogyasztók 70 százaléka is úgy nyilatkozott, hogy a következő három évben az eddiginél is szorosabb szálakkal kötődik majd a technológiához, ami egyértelműen a digitális megoldások lépten-nyomon tapasztalható, rendkívül nagy népszerűségét tükrözi.

- Sok vállalatot elkápráztat a hatalmas üzleti lehetőség, amelyet a technológia széles körű elfogadottsága kínál, ezért az emberi, szervezeti és társadalmi következmények mérlegelése nélkül, pusztán azért hoz létre digitális termékeket és szolgáltatásokat, mert megteheti - mondta Paul Daugherty, az Accenture technológiai és innovációs igazgatója. - Napjainkban ezért a fogyasztói elvárások, valamint a technológiai képességek és az üzleti becsvágy összecsapásának lehetünk tanúi. Fontos fordulóponthoz érkeztünk ezzel, a vezetőknek szemléletet kell váltaniuk, hogy vállalatuk üzleti és technológiai modelljét is felülvizsgálva új alapot teremtsenek a további versenyhez és növekedéshez.

Bosszús felhasználók
Ha elmulasztanák ezt, és kitartanak meglévő modelljeik mellett, azzal a vállalatok nemcsak ügyfeleiket és alkalmazottaikat haragíthatják magukra, hanem azt is kockáztatják, hogy tartósan ellehetetlenítik a további üzleti innováció és növekedés lehetőségét, figyelmeztet az Accenture, hozzátéve, hogy a tech-clash azért korántsem megválaszolhatatlan kihívás. Előrejelzése szerint a következő három évben öt meghatározó trend segíthet a vezetőknek az üzleti érték újraértelmezésében és az érintett felek közötti bizalom erősítésében:

Hirdetés

Személyes élmény - A szervezeteknek olyan személyre szabott élményt kell szerezniük felhasználóiknak, amely az egyén részvételét és döntési szabadságát helyezi előtérbe. A passzív közönség tagjai így aktív résztvevőkké válnak, és az egyoldalú élmény - amely a kontrollvesztés és a kívülállás érzésével töltheti el az embert - valódi együttműködéssé nemesül. A megkérdezett üzleti és IT-vezetők 85 százaléka úgy gondolja, hogy az új évtizedben partnerséggé kell fejleszteniük ügyfeleikkel kialakított kapcsolataikat, mert ez a versenyben maradás előfeltétele lesz. A képet ugyanakkor árnyalja, hogy a válaszadó fogyasztók 66 százalékát nemcsak a kibertámadások veszélye aggasztja, hanem az a gyakorlat is, ahogyan a vállalatok a személyes adatokat és az online azonosítókat használják a szolgáltatások, az "ügyfélélmény" testre szabásához.

Az AI és én - A mesterséges intelligenciának (AI) segítenie kell az embereket a munkavégzésben, nem kezelhető az automatizáció puszta eszközeként. Az AI-képességek fejlődésével a vállalatoknak a bizalmat és az átláthatóságot szem előtt tartva kell újragondolniuk, hogy a mesterséges intelligenciát miként illesszék folyamataikba. Jelenleg ugyanis a szervezetek mindössze 37 százaléka követi a befogadó vagy emberközpontú tervezés alapelveit az ember-gép együttműködés támogatásában.

Okos dolgok dilemmája - "Örök béta" állapotban lévő világunkban már korántsem egyértelmű, hogy a termékeket ki birtokolja. A mind gazdagabb digitális élményt szerző termékek újabb nemzedékeit bevezető vállalatoknak ezzel az új realitással is szembe kell nézniük, a további üzleti siker szempontjából ez döntő jelentőségű lesz. A megkérdezett felsővezetők 74 százaléka például arra számít, hogy a következő három évben vállalata az internetre csatlakozó termékeit és szolgáltatásait az eddiginél is gyakrabban, akár jóval többször fogja frissíteni.

Elszabadult robotok - Ma már nem csupán raktárakban és gyártóüzemekben találkozunk robotokkal. Lendületes térhódításukat az 5G hálózatok kiépülése várhatóan tovább gyorsítja, így minden jövőbe tekintő vállalatnak érdemes fontolóra vennie a robotok alkalmazását. A felsővezetők azonban megosztottak a robotika dolgozói elfogadottságát illetően - míg 45 százalékuk szerint az alkalmazottaknak kihívást jelent majd, hogy gépi kollégákkal kell együttműködniük, addig 55 százalékuk nem számít ezen a téren nehézségre.

Hirdetés

Innovációs DNS
Ötödik trendként az Accenture az újítás génjeit emeli ki előrejelzésében. A vállalatok minden korábbinál több felforgató erejű technológiához férnek hozzá, a mesterséges intelligenciától kezdve a blokkláncon és a kiterjesztett valóságon át a kvantumszámítógépig. Ahhoz, hogy mindezt kézben tarthassák - és képesek legyenek a piac által ma diktált ütemben fejlődni - fel kell térképezniük saját innovációs génjeiket. A felsővezetők 76 százaléka egyetért abban, hogy az újításnak még soha nem volt ekkora üzleti tétje, ezért a sikeres megvalósításhoz új innovációs módszerek szükségesek, az ökoszisztémához tartozó partnerek, az ügyfelek és külső szervezetek bevonásával.

Újításban élenjáró vállalatok máris lépéseket tesznek, hogy áthidalják a szakadékot, amely a jelenlegi üzleti gyakorlat és az emberek elvárásai közé ékelődik. Az Accenture példaként az Inrupt feltörekvő céget említi, amelynek társalapítója nem más, mint Tim Berners-Lee, a világháló feltalálója. Az Inrupt Solid néven új adatkapcsolati architektúrát fejleszt, amely nagyobb felügyeletet ad az embereknek személyes adataik és tartalmaik védelme, megosztása és felhasználása felett.

A Solid platformon a felhasználók személyes tárhelyet - a cég angol terminológiájában podot - hoznak létre, amely lényegében a biztonságos USB kulcs webes megfelelőjeként működik, a felhőben, az architektúrát támogató szolgáltatók bármelyikénél, illetve a szükséges szerver telepítésével házon belül, otthon és a munkahelyen is hosztolható, szabadon hordozható és bárhonnét elérhető.

Személyes webhelyként működik a Solid POD, ahol a felhasználó beállítja, hogy a feltöltött adataihoz, információihoz és tartalmaihoz a tárhelyhez tartozó alkalmazásprogramozó interfészen (API-n) keresztül természetes személyek, vállalatok, rendszerek, szolgáltatások milyen jogosultsággal férhetnek hozzá, azokat milyen célra használhatják: például ha új fotót vagy videót tölt fel, akkor azt barátai bármilyen alkalmazásból megnézhetik. A Solid POD emellett az univerzális azonosító szerepét is betölti, azzal a felhasználó bármely weboldalon létrehozott fiókjába bejelentkezhet. Minden felhasználó tetszőleges számú Solid POD-ot hozhat létre, és a másoknak adott hozzáférési jogosultságokat bármikor egyszerűen módosíthatja vagy visszavonhatja.

Hirdetés

Az Inrupt fejlesztése Tim Berners-Lee eredeti ötletét valósítja meg, amely a webet a lehetőségek hálójává tette volna mindenki számára, és az Accenture szerint pontosan azt az emberközpontú megközelítést példázza, amellyel a szervezetek a jövőben vezető szerephez juthatnak.

Ügyfélszolgálati változás!
--
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.