A digitalizáció ultimátuma

|

A közép-kelet-európai vezetők többsége tisztában van a digitalizáció erejével és a játékszabályokat átíró változással, amelyet az új technológiák hoznak az üzleti életbe, derült ki az International Data Corporation friss felméréséből. Ám jóval kevesebben dolgoztak ki közülük stratégiát a helyzet kezelésére, mint azt feltételeznénk.

Augusztus és szeptember folyamán összesen 311 informatikai és üzletágvezetőt kérdezett Csehországban, Lengyelországban, Magyarországon, Oroszországban és Romániában az International Data Corporation (IDC), hogy felmérje a vállalatok digitális átalakulást célzó (DX) stratégiájának érettségét, és a válaszokat CEE Digital Transformation Survey 2017 című tanulmányában értékelte ki.

Hirdetés

Teljes mértékben tisztában van a vezetőség a digitalizáció jelentőségével és a vele érkező változás horderejével, mondta a megkérdezettek közel háromnegyede - ugyanakkor csupán 40 százalékuk tudott beszámolni arról, hogy cégénél stratégiát is dolgoztak ki a trendek megválaszolására. Országonként erősen eltérő ez az arány: Oroszországban a legnagyobb (43 százalék), míg Csehországban a legkisebb (33 százalék). Iparáganként is szembetűnő a különbség: az orosz adatok nélkül az egészségügyben a szervezetek több mint fele és a pénzügyi szolgáltatók több mint 40 százaléka már kidolgozta digitalizációs stratégiáját. A kormányzati tulajdonú vállalatoknak viszont csupán 30 százaléka, a szakmai szolgáltatásokat adó cégeknek pedig mindössze 26 százaléka tud ilyen stratégiát felmutatni.

A digitalizációs stratégia nélküli vállalatok részben arra hivatkoznak, hogy ilyenre nincs szükség, mert az igazi kihívást a változáskezelés jelenti, ami egyébként is a csúcsvezetés, a HR és a műveleti irányítás feladata, másrészt úgy látják, hogy az átalakulás problémája az IT-stratégián belül kezelhető.

Ezek az érvek csupán részben állják meg helyüket, mutatott rá az IDC. A működés új módszerei és modelljei új munkavállalói képességeket és szervezeti felépítést is feltételeznek, amelyekről valóban nem az IT-vezetőnek kell gondoskodnia. Azonban ő tudja a legjobban, hogy hol és mikor érdemes alkalmazni az új technológiákat, és ez milyen hatással lesz a rendszerekre, a folyamatokra, valamint a kitűzött üzleti célok elérésére. Ezért mindkét oldalnak aktívan részt kell vennie a digitalizációs stratégia kidolgozásában és a projektek megvalósításában.

Szükségszerűségből…
Aligha irányítható biztos kézzel a digitális átalakulás folyamata, ha a vállalat nem dolgoz ki hozzá világos stratégiát. Alátámasztják ezt a felmérés során begyűjtött válaszok is. A digitalizációs stratégiával rendelkező vállalatok 27 százalékkal nagyobb valószínűséggel mondták, hogy átalakulásuk előrehaladott szakaszában jár, vagy már megtörtént. Huszonkilenc százalékkal nagyobb valószínűséggel bíztak abban is, hogy vezetőségük irányítása alatt vállalatuk a digitális átalakulás nyertesévé válik. A digitalizációs stratégia nélküli vállalatok ezzel szemben 80 százalékkal nagyobb valószínűséggel számoltak be arról, hogy cégük az átalakulás kezdeti fázisánál még nem jutott tovább.

A két tábor közötti különbség önmagáért beszél. A stratégia megalkotásával a vezetőség azt üzeni, hogy előretekint, látja a cég jövőjét, ezért világos célokat tud kijelölni, amelyek értelmet adnak a napi munkának, a kezdeményezéseknek és a fejlesztéseknek. A vállalat így mindjárt gyorsabban és eredményesebben tud előrehaladni az átalakulás útján.

…előnyt kovácsolni
Digitalizációs stratégiát alkotni ugyanakkor nem könnyű, mert az átalakulásnak megannyi helyes útja lehetséges. Ha a vállalat jól csinálja, akkor a transzformáció összetett folyamat, amely az üzleti területek intenzív együttműködését és bátor önvizsgálatát, az IT-környezet részletes felmérését és korszerűsítését feltételezi, mutatott rá az IDC. Szükséges hozzá a hatalom- és a pozícióféltés félretétele, valamint a fontos teljesítménymutatók, a szervezeti felépítés, a folyamatok és az irányítási modellek újragondolása is.

Stratégiaformálás közben érdemes felidézni Nicholas Carr figyelmeztető szavait is: az informatika olyan, mint az elektromos áram volt a 20. században. Önmagában egyik sem ruházza fel versenyelőnnyel az üzletet. Előny, a játékszabályokat újraíró innováció abból származhat, amit az elektromosság és az informatika lehetővé tesz a vállalatoknak. Nem utolsósorban a stratégia sosem végleges, a különböző visszacsatolásokból táplálkozva szüntelenül fejlődik. Összetett folyamat önmagában is, de ez csupán egy újabb érv amellett, hogy a vállalatnak digitalizációs stratégiát kell alkotnia.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!