Hirdetés
. Hirdetés

E-útdíj: végleg visszalépett a Getronics?

|

A tendergyőztes nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítéshez szükséges együttműködést - állítása szerint egyik versenytársa lehetetlenítette el a megvalósítást. A Getronics akár perelhet is...

Hirdetés

Az elektronikus útdíjszedési rendszer teljes körű bevezetésére és megvalósítására kiírt tender nyertes ajánlattevője január 18-án nyilatkozatban értesítette az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. arról, hogy végleg visszalépett az elektronikusútdíj-tendertől. Az ÁAK a döntést tudomásul vette, míg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megvizsgálja a további lehetőségeket a kialakult helyzetben. Ha idén nem indul el az e-útdíj rendszere, a magyar állam a 34,89 milliárd forint értékű projekt bukásával 40 milliárd forint bevételtől esik el csak ebben az évben.

A Getronics azzal indokolta visszalépését, hogy az ajánlat kihirdetését követően az alvállalkozóival történő egyeztetések alapján "nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést, ezért a szerződést nem írják alá".
   
A Getronics a Magyar Távirati Irodának szombaton eljuttatott közleményében arról írt, hogy a piacon "eddig nem tapasztalt mértékű és formájú nyomásgyakorlás következtében olyan bizonytalan üzleti és jogi helyzet alakult ki, amely jogi helyzet tisztázásáig nem áll módjában a szerződést aláírni és a teljesítést megkezdeni".
   
A tenderen nyertes vállalat kifejtette: a Q-Free ASA visszalépésével kapcsolatban információik szerint "az egyik versenytársuk az elmúlt időszakban szinte az összes, a projektben részt vevő alvállalkozó partnerünket megkereste, és nyomást gyakorolt rájuk annak érdekében, hogy az együttműködésből visszalépjenek az elektronikus útdíjrendszer tervezett határidőre történő megvalósításának ellehetetlenítése érdekében".
   
Hozzátették: a Getronics Magyarország Kft. vizsgálja a szükséges jogi lépések megtételét, azok részleteiről a későbbiekben ad tájékoztatást.

 


Mint ismeretes, nem jelölte ki második helyen végzettnek az ajánlatkérő ÁAK a tenderre szintén érvényes ajánlatot benyújtó T-Systems-et, mivel az ajánlott ár meghaladta a rendelkezésére álló keretet. Így a tender meghiúsulása esetén a T-Systems nem lép automatikusan a nyertes helyébe - közölte Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért felelős államtitkára, miután a héten hivatalosan is bejelentették, hogy a Getronics január 14-én 30 napos haladékot kért és kapott annak érdekében, hogy tovább tárgyalhasson az alvállalkozójával.

Sorozatos csúszás
A megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési eljáráson a Getronics Magyarország Kft. nyújtotta be a nyertes ajánlatot, amely a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást tartalmazta. A cég nettó 34,89 milliárd forintos áron vállalta a feladat elvégzését. A szerződés megkötésére eredetileg december 27-én került volna sor.
Időközben azonban az ajánlattevők között szereplő T-Systems Magyarország Zrt. előzetes vitarendezési kérelemmel fordult az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-hez (ÁAK), ezért a közbeszerzési törvény előírásai szerint az úgynevezett szerződéskötési moratórium az ajánlatkérői (ÁAK) válaszadás napjával újrakezdődött, azaz az aláírás dátumát 2013. január 2-ára módosították.
A kérelmező cég többek között lehetőséget szeretett volna kapni arra, hogy betekinthessen a Getronics ajánlatának olyan részeibe, melyeket a nyertes ajánlattevő üzleti titoknak nyilvánított. Mivel ezt jogszerűen tette, az ÁAK elutasította a T-Systems kérését, ez vezetett a vitarendezési kérelem benyújtásához. Ezzel kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy valamennyi induló – így a Getronicshoz hasonlóan a T-Systems is – ugyanazt a tartalmi részt nyilvánította üzleti titoknak az ajánlatában.
Ezt követően 2013. január 2-a sem hozott eredményt, mivel ismételten elmaradt az Állami Autópálya-kezelő Zrt. és a tenderen győztes Getronics szerződéskötése, miután maga a tender-győztes kérte a szerződéskötés elhalasztását, ekkor éppen január közepéig. Mindazonáltal, 2013. január 15-én sem írták alá a dokumentumokat, a Getronics ugyanis még január 14-én kért 30 napos haladékot az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-től, hogy tovább tárgyalhasson az alvállalkozójával - és ezt meg is kapta.

Az eredeti menetrend
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 2012. szeptember végén hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer hazai kiépítésére. A társaság az erre jelentkező cégek, illetve konzorciumok közül – a részvételi felhívásban megfogalmazott feltételeket figyelembe véve – november elején négyet kért fel ajánlattételre.
Az indulókkal lefolytatott kétfordulós tárgyalássorozatot követően a Getronics Magyarország Kft. végső ajánlata tartalmazta a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást. A nyertes pályázó 34,89 milliárd forintért vállalta a rendszer teljes körű implementációját, amely technológiai megoldását tekintve a műholdas nyomkövetésre (GNSS/GPS) épülne.
Ha minden haladt volna az elképzelések szerint, akkor a részletes tervek kidolgozását követően a rendszer kiépítése már kora tavasszal megkezdődhetett volna – még úgy is, hogy az első csúszás miatt 2013. január 2-ára tolódott az aláírás, a néhány napos késés ugyanis nem lett volna befolyással a tervezett indulási időpontra, azaz 2013. július 1-jére.
A megvalósítás fontos mérföldkövei lettek volna a felhasználók (vagyis a fuvarozók) idén májusban induló előregisztrációja, az új ügyfélszolgálati irodák és értékesítő pontok megnyitása valamint a tesztüzem június eleji startja.

Problémás ügy
Az eljárással kapcsolatos fejlemény, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) december 13-án hozott határozatában elutasította az ajánlattevők között szereplő osztrák Kapsch Trafficom AG és a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató közös jogorvoslati kérelmét. A két cég ebben amellett érvelt, hogy a szintén induló China International Telecommunication Construction Corporation részvételi jelentkezése érvénytelen volt. Korábban a CAMPO Consulting Hungaria Zrt. és a szlovák Towercom Infrastructure is jogorvoslati kérelemmel fordult a KDB-hez, de a testület ezek egyikét sem találta megalapozottnak.

Elektronikus útdíjszedés

A Kormány 2012 tavaszán meghozott döntése értelmében a 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművek számára 2013. július 1-étől Magyarországon is bevezetik a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszert (ED – elektronikus útdíjszedés), amellyel szemben elvárás, hogy megállítás nélkül és az interoperabilitás (díjszedő rendszerek közötti átjárhatóság) feltételének eleget téve működjön.

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.