Hirdetés
. Hirdetés

E-útdíj: végleg visszalépett a Getronics?

|

A tendergyőztes nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítéshez szükséges együttműködést - állítása szerint egyik versenytársa lehetetlenítette el a megvalósítást. A Getronics akár perelhet is...

Hirdetés

Az elektronikus útdíjszedési rendszer teljes körű bevezetésére és megvalósítására kiírt tender nyertes ajánlattevője január 18-án nyilatkozatban értesítette az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. arról, hogy végleg visszalépett az elektronikusútdíj-tendertől. Az ÁAK a döntést tudomásul vette, míg a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megvizsgálja a további lehetőségeket a kialakult helyzetben. Ha idén nem indul el az e-útdíj rendszere, a magyar állam a 34,89 milliárd forint értékű projekt bukásával 40 milliárd forint bevételtől esik el csak ebben az évben.

A Getronics azzal indokolta visszalépését, hogy az ajánlat kihirdetését követően az alvállalkozóival történő egyeztetések alapján "nem látja biztosítottnak a szerződésszerű teljesítést biztosító együttműködést, ezért a szerződést nem írják alá".
   
A Getronics a Magyar Távirati Irodának szombaton eljuttatott közleményében arról írt, hogy a piacon "eddig nem tapasztalt mértékű és formájú nyomásgyakorlás következtében olyan bizonytalan üzleti és jogi helyzet alakult ki, amely jogi helyzet tisztázásáig nem áll módjában a szerződést aláírni és a teljesítést megkezdeni".
   
A tenderen nyertes vállalat kifejtette: a Q-Free ASA visszalépésével kapcsolatban információik szerint "az egyik versenytársuk az elmúlt időszakban szinte az összes, a projektben részt vevő alvállalkozó partnerünket megkereste, és nyomást gyakorolt rájuk annak érdekében, hogy az együttműködésből visszalépjenek az elektronikus útdíjrendszer tervezett határidőre történő megvalósításának ellehetetlenítése érdekében".
   
Hozzátették: a Getronics Magyarország Kft. vizsgálja a szükséges jogi lépések megtételét, azok részleteiről a későbbiekben ad tájékoztatást.

 


Mint ismeretes, nem jelölte ki második helyen végzettnek az ajánlatkérő ÁAK a tenderre szintén érvényes ajánlatot benyújtó T-Systems-et, mivel az ajánlott ár meghaladta a rendelkezésére álló keretet. Így a tender meghiúsulása esetén a T-Systems nem lép automatikusan a nyertes helyébe - közölte Vályi-Nagy Vilmos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért felelős államtitkára, miután a héten hivatalosan is bejelentették, hogy a Getronics január 14-én 30 napos haladékot kért és kapott annak érdekében, hogy tovább tárgyalhasson az alvállalkozójával.

Sorozatos csúszás
A megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kiépítésére kiírt közbeszerzési eljáráson a Getronics Magyarország Kft. nyújtotta be a nyertes ajánlatot, amely a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást tartalmazta. A cég nettó 34,89 milliárd forintos áron vállalta a feladat elvégzését. A szerződés megkötésére eredetileg december 27-én került volna sor.
Időközben azonban az ajánlattevők között szereplő T-Systems Magyarország Zrt. előzetes vitarendezési kérelemmel fordult az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-hez (ÁAK), ezért a közbeszerzési törvény előírásai szerint az úgynevezett szerződéskötési moratórium az ajánlatkérői (ÁAK) válaszadás napjával újrakezdődött, azaz az aláírás dátumát 2013. január 2-ára módosították.
A kérelmező cég többek között lehetőséget szeretett volna kapni arra, hogy betekinthessen a Getronics ajánlatának olyan részeibe, melyeket a nyertes ajánlattevő üzleti titoknak nyilvánított. Mivel ezt jogszerűen tette, az ÁAK elutasította a T-Systems kérését, ez vezetett a vitarendezési kérelem benyújtásához. Ezzel kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy valamennyi induló – így a Getronicshoz hasonlóan a T-Systems is – ugyanazt a tartalmi részt nyilvánította üzleti titoknak az ajánlatában.
Ezt követően 2013. január 2-a sem hozott eredményt, mivel ismételten elmaradt az Állami Autópálya-kezelő Zrt. és a tenderen győztes Getronics szerződéskötése, miután maga a tender-győztes kérte a szerződéskötés elhalasztását, ekkor éppen január közepéig. Mindazonáltal, 2013. január 15-én sem írták alá a dokumentumokat, a Getronics ugyanis még január 14-én kért 30 napos haladékot az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-től, hogy tovább tárgyalhasson az alvállalkozójával - és ezt meg is kapta.

Az eredeti menetrend
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. 2012. szeptember végén hirdetmény közzétételével induló, gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást írt ki a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszer hazai kiépítésére. A társaság az erre jelentkező cégek, illetve konzorciumok közül – a részvételi felhívásban megfogalmazott feltételeket figyelembe véve – november elején négyet kért fel ajánlattételre.
Az indulókkal lefolytatott kétfordulós tárgyalássorozatot követően a Getronics Magyarország Kft. végső ajánlata tartalmazta a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást. A nyertes pályázó 34,89 milliárd forintért vállalta a rendszer teljes körű implementációját, amely technológiai megoldását tekintve a műholdas nyomkövetésre (GNSS/GPS) épülne.
Ha minden haladt volna az elképzelések szerint, akkor a részletes tervek kidolgozását követően a rendszer kiépítése már kora tavasszal megkezdődhetett volna – még úgy is, hogy az első csúszás miatt 2013. január 2-ára tolódott az aláírás, a néhány napos késés ugyanis nem lett volna befolyással a tervezett indulási időpontra, azaz 2013. július 1-jére.
A megvalósítás fontos mérföldkövei lettek volna a felhasználók (vagyis a fuvarozók) idén májusban induló előregisztrációja, az új ügyfélszolgálati irodák és értékesítő pontok megnyitása valamint a tesztüzem június eleji startja.

Problémás ügy
Az eljárással kapcsolatos fejlemény, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) december 13-án hozott határozatában elutasította az ajánlattevők között szereplő osztrák Kapsch Trafficom AG és a Kapsch Telematic Services Telematikai Szolgáltató közös jogorvoslati kérelmét. A két cég ebben amellett érvelt, hogy a szintén induló China International Telecommunication Construction Corporation részvételi jelentkezése érvénytelen volt. Korábban a CAMPO Consulting Hungaria Zrt. és a szlovák Towercom Infrastructure is jogorvoslati kérelemmel fordult a KDB-hez, de a testület ezek egyikét sem találta megalapozottnak.

Elektronikus útdíjszedés

A Kormány 2012 tavaszán meghozott döntése értelmében a 3,5 tonna össztömeg feletti teherjárművek számára 2013. július 1-étől Magyarországon is bevezetik a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési rendszert (ED – elektronikus útdíjszedés), amellyel szemben elvárás, hogy megállítás nélkül és az interoperabilitás (díjszedő rendszerek közötti átjárhatóság) feltételének eleget téve működjön.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.