Hirdetés
. Hirdetés

Humántőke és a robotok

|

Jövőre a közép- és nagyvállalatok 30 százaléka már felhőalapú humántőke-menedzsment alkalmazáscsomaggal fogja támogatni adminisztratív jellegű és tehetségkezelő folyamatait, jósolja a Gartner. A terület követelményeinek 20-30 százalékát kitevő újabb feladatokhoz azonban továbbra is célmegoldásokat kell találniuk a szervezeteknek, így az egyszállítós modell a gyakorlatban továbbra is elérhetetlen eszmény marad.

Hirdetés

A humántőke menedzselésére szolgáló alaprendszerek (human resources management system, HRMS), amelyeket a vállalatok túlnyomó többsége házon belül vezetett be, a kétezres évek közepére teljesen kiforrtak. A szállítók ezért a tehetségkezelő (talent management, TM) célmegoldások és - a szárnyaikat bontogató - TM-szoftvercsomagok területén folytatták az innovációt, miközben a radikálisan újító szereplők egy része felhőalapú HR-adminisztrációs képességekkel igyekezett felkavarni a piac állóvizét. Minthogy egyre nehezebbé vált a különböző megoldások integrálása és karbantartása, nőtt a frusztrált felhasználók igénye is a HCM-, azaz a humántőkemendzsment-folyamatok szélesebb körét egységes kezelőfelülettel, adatmodellel és jelentéskészítő platformmal támogató alkalmazáscsomagokra, emlékeztet elemzésében (2018 Magic Quadrant for Cloud HCM Suites for Midmarket and Large Enterprises) a Gartner.

Hirdetés

Ezért ma már számos szállító kínál olyan HCM-csomagot, amely a felhasználók alapvető elvárásának megfelelő összes modult tartalmazza. A piaci szereplők ebben a helyzetben az iparági - például gyártóipari, egészségügyi - funkcionalitás elmélyítésével, a földrajzi támogatás kiterjesztésével, valamint a HCM- és TM-csomagok funkcionalitásán hagyományosan kívül eső területeket, közöttük a munkavállalói wellness, önkéntességi, egészségügyi és munkavédelmi, teljesítményelismerő vagy viselkedésfelmérő programokat támogató modulokkal próbálnak kitűnni a mezőnyből.

Fordulat a felhőben
A Gartner becslése szerint a HCM-alkalmazások piaca az elemzést megelőző évben 16 százalékkal, összességében 12 milliárd dollárra nőtt, a felhőalapú és a házon belül bevezetett rendszerekből származó szállítói bevételeket együttvéve. A felhőalapú megoldásokból származó bevételek a világ minden térségében nőttek, átlagosan 35 százalékkal, és a teljes HCM-bevétel 53 százalékát adták, első ízben felülmúlva a házon belül bevezetett rendszerek licenc- és szoftverkövetési díjából összeadódó szállítói bevételeket. A fordulat is igazolja, hogy a felhőalapú HCM-megoldások immár egyértelműen a fősodorba kerültek. Nagy szerepük van ebben a hagyományos modellben működő rendszereiket tekintve kiterjedt ügyfélkört magukénak tudó szállítóknak, például az Infornak, az Oracle-nek és az SAP-nak is, amelyek megváltozó bevételszerkezetüket egyensúlyozva határozottan a felhőbe terelik a vállalatokat.

Ugyanakkor bő tíz évvel a felhőalapú megoldások megjelenése után a HCM-bevételek közel felét még mindig a házon belül bevezetett rendszerek adják, ami azt jelzi, hogy sok vállalat számára hosszú a felhőbe vezető út. A Gartner ezért arra számít, hogy ez a migráció a következő tíz évre is kiterjed, de üteme 3-5 év távlatában, amikor már csupán a többiektől lemaradó felhasználók küzdenek az akadályokkal, lassulni kezd.

Sok szervezet továbbra is használja házon belül bevezetett HCM-alapcsomagját, de immár hibrid környezetben, amelyben a például a TM modul a felhőben fut. Ugyancsak a felhőt választják a vállalatok, amikor a HCM speciális területeit támogató technológiákkal és megoldásokkal ismerkednének, szállítói képességeket értékelnének ki, vagy olyan kapcsolódó szolgáltatásokat - például e-learning tartalmakat - keresnek, amelyek eleve nem találhatóak meg az alkalmazáscsomagokban. A Gartner szerint a szervezetek HCM-alkalmazásaik legalább 20 százalékát továbbra is különböző szállítóktól fogják beszerezni. Az egyszállítós stratégia ezért inkább idealizált koncepció marad, amely aligha válik valós gyakorlattá.

Önkiszolgáló HR
A felhőalapú HCM-csomagokat olyan alkalmazások alkotják, amelyek adminisztratív és szolgáltatási funkciókkal segítik a vállalatokat a munkaerő toborzásában és megtartásában, a munkavállalói tudás és képességek fejlesztésében, a teljesítmény mérésében és elismerésében. A funkciók - csomagonként eltérő összetételben - a szervezeti és munkavállalói adatok nyilvántartásától a bérszámfejtéstől és a béren kívüli juttatásoktól kezdve a dokumentum- és ügykezelésen át a beléptetés és a képzés támogatásáig, a jelenlét- és teljesítménymenedzsmentig, valamint a tervezésig ível.

Jelentéskészítő funkciókkal, analitikai eszközökkel és vezetői műszerfalakkal is felvértezik HCM-csomagjaikat a szállítók, amelyek a hatóságokkal szemben fennálló adatközlési kötelezettségek teljesítését könnyítik meg a vállalatoknak. Alapelvárássá vált, hogy a felhőalapú megoldásokat a menedzserek és a beosztottak önkiszolgáló módon használhassák, és mobileszközről is elérhessék, de a közösségi hálókra jellemző képességek is mind gyakrabban megjelennek a HCM-csomagokban, mert egyszerűvé teszik a szerteágazó folyamatok összekapcsolását és együttes áttekintését.

Elsősorban teljes és részmunkaidőben foglalkoztatott munkavállalóikat kezelik HCM-megoldásaikban a vállalatok. Egyes szállítók megjelentek már a külsősök menedzselését támogató speciális funkciókkal is, bár a szervezetek többsége ma még a beszállítókat kezelő rendszerét használja erre a célra.

A felhőalapú HCM-megoldás kiválasztásában mindenképpen a felhasználói élmény legyen az egyik legfontosabb követelmény, tanácsolja a Gartner. A munkavállalók digitális képességei egyre fejlettebbek, munkahelyükön is ugyanolyan könnyen kezelhető eszközöket és alkalmazásokat akarnak használni, mint magánéletükben, és ezt a vállalatok a humánerőforrás-kezelésben sem hagyhatják figyelmen kívül. A terület digitális átalakulásával a személyes találkozók helyébe az önkiszolgálást segítő alkalmazások lépnek, amelyek így a HR-osztály arcává válnak, minden munkavállaló használni fogja őket, ezért nagy gondot kell fordítani a vonzó, személyre szabható kezelőfelületek kialakítására.

Jönnek a robotok
Minden jel arra vall, hogy a HCM-csomagok esetében is a mesterséges intelligenciával (AI) bíró csevegőrobotok és virtuális asszisztensek képviselik a kezelőfelület fejlődésének következő szintjét. Akár a munkakeresőket pontozza észrevétlenül a háttérbe húzódva, akár interaktív módon válaszol a munkavállalók HR-vonatkozású kérdéseire, vagy a munkaerővel összefüggő tervezést segíti előrejelzéseivel, a mesterséges intelligencia megjelent ezen a területen is.

Bár még egyik HCM-alkalmazáscsomagot sem hatotta át teljes egészében, a meghatározó szállítók mindegyike figyelemre méltó fejlesztéseken dolgozik annak érdekében, hogy az AI-t a jövőben a rutinszerű folyamatok automatizálására, döntések támogatására és lépések, intézkedések ajánlására, a kapcsolódó rendszerekkel folytatott újszerű együttműködésre használja. A szállítók többek között olyan vállalati kommunikációs csatornákba ágyazzák be természetes nyelvet értő HR-robotjaikat, mint a Slack és a Skype, de az Amazon, az Apple és a Google digitális asszisztenseivel is kísérletezni kezdtek. Felismerték ugyanis, hogy problémákhoz vezetne, ha az alkalmazásokban és folyamatokban túl sokféle robot jelenne meg, figyelmük ezért az alkalmazásagnosztikus asszisztensek felé fordul.

Jóllehet a természetes beszédre és mesterséges intelligenciára épülő kezelőfelületek kétségtelenül átalakítják majd a HR-szolgáltatásokat, és egészen új élményt szereznek a munkavállalóknak, egyelőre még kiforratlanok, és kevés alkalmazásban érhetőek el. A Gartner szerint 5-7 évbe is beletelik, mire a HCM terén főáramba kerülnek.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.