Hirdetés
. Hirdetés

Szorongás és derűlátás

|

Szükségesnek és megkerülhetetlennek látják a digitális átalakulást a cégvezetők. Többségük úgy véli, vállalatánál öt éven belül emberek és gépek alkotta, vegyes felállású csapatok fognak dolgozni - derült ki a Dell Technologies globális felméréséből. A megvalósítást hátráltató tényezőket és a várható eredményeket, üzleti előnyöket illetően azonban erősen megoszlanak a vélemények.

Hirdetés

A Dell Technologies a stratégiai kutatással és oktatással foglalkozó Institute for the Future (IFTF) nonprofit szervezettel és további húsz, meghívott szakértővel együtt tavaly megkísérelt előrejelzést készíteni arról, hogy a feljövő technológiák - mint például a mesterséges intelligencia (AI) és a dolgok internete (IoT) - 2030-ra milyen hatással lesznek életünkre, az emberek és a gépek kapcsolatára. A tanulmány megállapította, hogy ez a kapcsolat történetének új korszakához érkezett. Évszázadok óta dolgozunk gépekkel, de ez az együttműködés a jövő évtized végére minden eddiginél mélyebbé válik, gazdagabb élményt ad, és elmerülve benne túlléphetünk majd korlátainkon. Az adatmennyiség, valamint a feldolgozásához szükséges számítási és hálózati kapacitás robbanásszerű növekedésétől hajtva ezek a gépek olyan távlatokat nyitnak majd előttünk, amelyekről ma nem is álmodunk.

Hirdetés

Minthogy a tanulmány szerint példátlan fejlődés elé nézünk, melynek előszelét már napjainkban is érezzük - mi több, a változás üteme már ma is olyan gyors, hogy a lépésvesztés, a lemaradás kockázata igen nagy - a Dell Technologies az IFTF előrejelzésének kiterjesztéseként a felhasználói oldalt is megkérdezte. A Vanson Bourne független piackutató cég közreműködésével a világ minden tájáról 3800 üzleti vezető véleményét gyűjtötte be arról, milyennek látja a jövőt, és vállalatát kellően felkészültnek tartja-e a körvonalazódó új kihívások megválaszolására. Így készült el a most közreadott tanulmány (Realizing 2030: The Next Era of Human-Machine Partnerships), amely a nézetek megosztottságára világít rá.

Lényegében két szélsőséges nézet alakult ki az üzleti vezetők körében a jövőt illetően: egyeseket szorongással töltenek el a digitális átalakulással járó változások, mert attól tartanak, hogy az emberi munka feleslegessé válik, míg mások derűlátóan úgy vélik, hogy a technológia segítségével meg fogjuk oldani az emberiség legnagyobb problémáit is. De ha ennyire megosztott a cégvezetők jövőképe, akkor a vállalatok hogyan teljesíthetik be 2030-ra az IFTF előrejelzését?

Szerencsére van remény, mert a megkérdezettek abban kivétel nélkül egyetértenek, hogy a digitális átalakulás szükséges, és azt is hasonlóan látják, hogy ez a folyamat milyen lépésekből épül fel. A kérdés már csak az, hogy vállalatuk ezen az úton araszolni fog, vagy az élre tör a következő évtizedben.

Gyökeres változás, eltérő nézetek
Hatalmas horderejű változás elé nézünk az üzleti élet terén is, ebben kivétel nélkül egyetértenek a megkérdezett vezetők. Tíz közül nyolc (82 százalék) számít arra, hogy vállalatánál öt éven belül emberek és gépek alkotta, vegyes felállású csapatok fognak dolgozni, míg a válaszadók 26 százaléka úgy nyilatkozott, hogy cégénél a munkavállalók és a gépek már jelenleg is sikeresen működnek együtt. Ugyanakkor erősen megoszlanak a vélemények arról, hogy ez a változás mit hoz majd az üzlet, az iparág, a nemzetgazdaság és általában a társadalom, a világ számára - a felmérés során begyűjtött válaszokból erősen megosztott jövőkép rajzolódik ki.

Az üzleti vezetők mindössze 50 százaléka véli úgy, hogy az automatizált rendszerek időt fognak felszabadítani az emberi munkaerő számára, ami azt jelenti, hogy két vezető közül egy nem osztja ezt a nézetet. Kisebbségben vannak azok (a megkérdezettek 42 százaléka) akik arra számítanak, hogy az automatizálásnak köszönhetően az emberek nagyobb örömöt lelnek majd munkájukban, mivel a rutinfeladatok elvégzését a gépeknek átadva a nagyobb kreativitást igénylő teendőkre, stratégiaalkotásra és ismereteik bővítésére összpontosíthatnak. Más szóval a megkérdezettek 58 százaléka szerint ez nem fog bekövetkezni. A válaszadók valamivel több, mint fele (56 százaléka) szerint az iskoláknak nem előre meghatározott, hamar elévülő tananyagot kellene a diákok fejébe sulykolniuk, hanem az élethosszig tartó, önálló tanulás képességét fejleszteniük, mert csak így készíthetik fel eredményesen a fiatalokat olyan munkakörök betöltésére, amelyek ma még nem is léteznek. Összecseng ez az IFTF tavalyi előrejelzésével, mely szerint a 2030-ban választható szakmák 85 százaléka csak ezután fog felkerülni a palettára. Az üzleti vezetők 44 százaléka ezt is másképp látja. Az erősen eltérő vélemények következtében a vállalatok aligha tudnak majd kellő magabiztossággal felkészülni a jövőre, pedig az már a szemünk előtt formálódik.

Lépést tartani nehéz
Nemcsak a polarizált nézetek, hanem további akadályok is hátráltatják a vállalatok sikeres digitális átalakulását, de sok közülük nem lép elég gyorsan, nem nyúl elég mélyre ahhoz, hogy átlendüljön rajtuk, mutatott rá idei tanulmányában a Dell Technologies. A felmérésben részt vevő vállalatok mindössze 27 százaléka itatta át digitális technológiával működésének minden területét, a többség (57 százalék) számára gondot okoz, hogy lépést tartson a változás ütemével. Összességében a vállalatok 93 százaléka szembesül olyan hátráltató tényezővel, amely megakadályozhatja, de legalábbis visszafoghatja digitális átalakulását 2030-ig és azon túl.

Túl sok vállalatot (61 százalék) tart vissza a bizonytalanul körvonalazott digitális jövőkép, a kellően kidolgozott stratégia hiánya. Ezek a cégek például nem tudják a beruházások megtérülését mutató adatokkal szemléltetni a digitális átalakulás üzleti értékét, így a felsővezetés támogatását sem nyerik meg a javasolt projektekhez. A vállalatok ugyanekkora aránya küzd a képzett munkaerő hiányával, a digitális átalakulást és általában a változtatásokat elutasító munkavállalókkal. A megkérdezettek több mint fele beismerte, hogy vállalata elavult informatikai eszközökkel próbál boldogulni, amelyek nem elég gyorsak, az adatáradat túlterheli őket, ami adatvédelmi és kiberbiztonsági problémákhoz vezet. A válaszadók 51 százaléka tisztában van azzal is, hogy vállalatának kibervédelmi szabályzata hatástalan, 59 százalékuk pedig arról is meg van győződve, hogy a munkavállalók nincsenek teljesen tisztában a kiberbiztonsági kockázatokkal.

Átalakulni szükséges
Eltérő nézeteik ellenére a vállalatvezetők nemcsak abban értenek egyet, hogy a digitális átalakulás megkerülhetetlen, hanem arról is igen hasonlóan vélekednek, hogy ezen az úton milyen lépések vezetnek célba. A megkérdezettek 90 százaléka tartja fontosnak például a munkavállalók megnyerését; 80-88 százalék közötti azok aránya is, akik olyan intézkedéseket említettek, mint az ügyfélélmény javítása felsővezetői támogatással, a bérezés, az oktatás és a mérőszámok összehangolása a digitális stratégiával, a rugalmas munkavégzés támogatása megfelelő szabályzattal és technológiával, míg háromnegyedük (75, illetve 74 százalékuk) AI-megoldások használatáért felelő igazgatót is kinevezne, illetve a lehető legtöbb folyamatot automatizálná, és önkiszolgálásra bátorítaná az ügyfeleket.

A megkérdezett vezetők zöme (80-94 százaléka) a digitális átalakítással a következő öt évben hatékony kibervédelemet alakítana ki vállalatánál, a termékeket szolgáltatásként kínálná, informatikai környezetét szoftveralapúvá tenné, és mesterséges intelligencia segítségével jelezné előre az ügyféligények alakulását. Sok vállalat tervezi ezért, hogy a továbbiakban többet költ majd mind a feljövő technológiákra, mind az IT-infrastruktúra korszerűsítésére. A felmérés során begyűjtött válaszokból ítélve öt éven belül megháromszorozódhat a fejlett AI-megoldásokba beruházó vállalatok száma, míg a virtuális és a kiterjesztett valóságra (VR és AR) épülő alkalmazásokat bevezető cégek aránya a jelenlegi 27 százalékról 78 százalékra ugorhat.

Hatalmas horderejű változás elé nézünk, ebben egyetértenek az IFTF elemzői és a Dell Technologies friss kutatásában részt vevő cégek vezetői, miként abban is, hogy elengedhetetlen a gazdasági szervezetek digitális átalakítása. Új korszak hajnala ez, amelyben soha nem látott lehetőségek tárulnak elénk. A vállalatokon múlik, hogy megragadják-e a gyeplőt, és informatikai környezetük, munkaerejük, valamint kibervédelmük átalakításával a változás éllovasai lesznek a következő évtizedben, vagy tétlenül várják a fejlemények kimenetelét, és sereghajtóvá válnak.

Hirdetés
Ügyfélszolgálati változás!
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.