Hirdetés
. Hirdetés

Rázós úton

|

Az évtized végére nagyságrenddel nőhet az elektromos autók forgalma a Navigant szerint. Addig azonban a gyártóknak, a töltőállomásokat üzemeltető szolgáltatóknak és a kormányzatoknak is hosszú utat kell még megtenniük az alternatív meghajtású gépjárművek népszerűsítése terén

Hirdetés

A kaliforniai Tesla Motors története tavaly fordulóponthoz érkezett – a cég 10 éves fennállása óta először nyereségről számolhatott be, miután az év első negyedében 15 millió dollár profitot könyvelt el. A januártól márciusig terjedő időszakban bevételei is 562 millió dollárra, az egy évvel korábban elért 30 millió dollár sokszorosára ugrottak. A Tesla Motors mindezt elsősorban a Model S elektromos szedán népszerűségének köszönheti, erre a gépkocsira éves szinten immár 20 ezer megrendelést kap.

Más amerikai gyártók azonban nem jártak ilyen szerencsével: a Coda Holdings a múlt év májusában csődvédelmet kért, miután összesen 100 darabot tudott értékesíteni elektromos limuzinjából. Júniusban a Coda Automotive, a csoport gépkocsikat gyártó tagja végleg beszüntette működését. A tevékenységét folytató Coda Energy most az elektromos autókhoz fejlesztett akkumulátort kínálja moduláris energiatároló megoldásként.

A nagyteljesítményű, elektromos hibrid gépkocsit, a Karmát gyártó Fisker Automotive szintén a végzetébe rohant. Tulajdonosa tavaly tavasszal még vevőt keresett a cégre, de novemberben csődvédelmet kért. A gyártót az innovatív technológia fejlesztéséért adott, 139 millió dolláros állami támogatás sem tudta kihúzni a csávából.

Tovább árnyalja a képet, hogy eközben a világ legnagyobb autógyártói közül több is kínál, illetve fejleszt hibrid és elektromos gépkocsikat – messze járunk már 2002-től, amikor a General Motors ellentmondásos módon visszahívta és bezúzta az általa fejlesztett elektromos autó, az úttörő EV1 lakossági tesztelésre kiadott példányait.

Tolongó szolgáltatók
Míg a hagyományos, belső égésű motort elektromos meghajtással ötvöző, hibrid gépjárművek – mint például a Chevrolet Volt – szegmense mára megszilárdította jelenlétét az autópiacon, addig a Nissan Leafhez hasonló, tisztán elektromos meghajtású gépjárművek (battery electric vehicles, BEV) korlátozott elérhetősége mostanáig több nagy piacon is visszafogta az eladásokat – állapította meg elemzésében a Navigant Research (Electric Vehicle Market Forecasts, 2013. szeptember).

A helyzet azonban rövidesen változhat, mivel több nagy autógyártó – közöttük a Honda, a Volkswagen és a Hyundai – számos országban elektromos modellekkel kíván piacra lépni a következő két évben. A Ford pedig egyenesen egy napenergiával működő modellt mutatott be az idei Consumer Elektronic Show-n Las Vegasban. Igaz, a C-Max Solar Energi Concept egyelőre prototípus csupán, de jól érzékelteti, hogy a hagyományos gépkocsikat gyártó cégek sem akarnak lemaradni az új piac kínálta lehetőségekről. A Navigant szerint ezek a távlatok igen ígéretesek: 2020-ra a hibrid és a tisztán elektromos személygépkocsik (gyűjtőnevükön hálózatról feltölthető elektromos gépjárművek, plug-in electric vehicles, PEV) éves forgalma elérheti a 6,6 millió darabot, amivel a szegmens a személyautó-piac közel 7 százalékra nőhet.

Több körülmény együttes hatása gyorsíthatja fel ezt a bővülést: a szélesedő kínálat nagyobb érdeklődést kelt majd a fogyasztók körében, akik olcsóbban fenntartható autókat keresnek, és fontos szempont lehet az is, hogy számos kormány kedvezményekkel ösztönzi az elektromos autók használatát. Nem utolsósorban a csökkenő árak is kedvezően befolyásolják a keresletet.

Az akkumulátorkészlet ára, amely egy elektromos autó árának a felét is kiteheti, a Navigant szerint az évtized végéig jelentős mértékben csökkenni fog. A hibrid és az elektromos autók esetében a csökkenés mértéke az évtized végére a 26 százalékot is elérheti.

Az európai autópiac lényegesen eltér a világ más régióitól, mutatott rá a Navigant ugyancsak tavaly közreadott előrejelzésében (Electric Vehicles in Europe). Európában az üzemanyagárak sok éve lényegesen magasabbak, mint Észak-Amerikában, ezért a lakosság már eddig is a kisebb méretű és fogyasztású, dízelmotoros, illetve gázüzemű autókat részesítette előnyben. A piacelemző szerint a következő években a tiszta energia használatát szorgalmazó nemzeti kedvezményprogramok, valamint a gépjárművek töltéséhez szükséges infrastruktúra bővülése lendületet fog adni az elektromos autók európai piacának. Míg 2012-ben kevesebb, mint 37 ezer elektromos autó talált gazdára Európában, addig ez a szám 2020-ra 669 ezer fölé kúszhat. Ha ehhez hozzáadjuk a hibrid gépjárművek eladásait is, akkor az évtized végén már 849 ezer, hálózatról tölthető elektromos autó kerülhet értékesítésre évente.

A Navigant szerint 2020-ban Németország, Franciaország, Norvégia, az Egyesült Királyság, Hollandia és Svédország közútjain közlekedik majd a legtöbb elektromos autó. Évente több mint 100 ezer elektromos autó kerülhet értékesítésre a hat ország mindegyikében, így ez a csoport fogja kitenni a teljes európai piac 67 százalékát. Hibrid autókból Németországban, Franciaországban, Olaszországban és az Egyesült Királyságban értékesítenek majd évi 100 ezernél több darabot, a négy ország az európai piac 52 százalékát fogja képviselni. Egy másik elemző, a Pike Research előrejelzése szerint az évtized végén már 1,8 millió elektromos autó fog közlekedni Európa útjain.

Hirdetés

Jelentős mértékben hozzájárul majd ehhez, hogy a kormányzati és a magánszektor szereplői több európai országban is nagy iramban fejlesztik az elektromos autók töltéséhez szükséges infrastruktúrát, amelyet a városi környezeten túl az autópályákra is kiterjesztenének. Kezdeményezték azt is, hogy a töltőállomások használatára szóló előfizetésüket az elektromos autók tulajdonosai az Európai Unió valamennyi tagállamában használhassák.

A Navigant szerint az elektromos autók töltéséhez szükséges eszközök piaca világszinten is gyors ütemben nőtt az elmúlt másfél évben. A bővülés az előttünk álló időszakban is folytatódni fog, a tavaly értékesített mintegy 442 ezer darabhoz képest 2022-ben az éves forgalom eléri majd a 4,3 milliós darabszámot.

Ezzel párhuzamosan a választék is mind szélesebbé válik. A paletta a különböző feszültségeket támogató eszközöktől kezdve az otthoni használatra szánt, olcsóbb töltőkön és a fizetés többféle módját támogató, nyilvános töltőállomásokon át az első, kereskedelmi forgalomban kapható, vezeték nélküli töltőig terjed. Mindez alapvetően jó hír a fogyasztónak, bár a piac ellentmondásai is ebből a tolongásból fakadnak, mutatott rá a Navigant. Túl sok szereplő verseng egy jelenleg még kicsi piacon, így az iparág egyelőre nem jutott dűlőre két fontos kérdésben: miként biztosítsa a különböző szolgáltatók által üzemeltetett, nyilvános töltőállomások egyszerű használatát, és hogyan bővítse ezt az infrastruktúrát állami támogatás nélkül. Vita tárgyát képezi az is, hogy a váltó- vagy az egyenáramú gyorstöltő eszközöket kellene-e előnyben részesíteni a további fejlesztések során.

 

Hatótávolság-félelem
Azóta, hogy 2010-ben megjelentek a piacon, az elektromos és a hibrid személyautók forgalma jelentős mértékben növekszik, új gyártók bővítik a kínálatot, a már kapható modellek ára csökken. A Navigant legfrissebb fogyasztói felmérése szerint az alternatív meghajtású (hibrid, elektromos és gázüzemű) gépkocsik megítélése a lakosság körében is kedvező. Mindhárom típusról pozitív véleményt fogalmazott meg az 1084 megkérdezett több mint 50 százaléka a körkérdés (Electric Vehicle Consumer Survey, 2013. november) során, amelyet a piacelemző tavaly ősszel készített az Egyesült Államokban. A legnagyobb rokonszenv a hibrid gépkocsikat övezi (67 százalék), de az elektromos autók sem maradnak le mögöttük sokkal (61 százalék). A gázüzemű járművek 56 százalékkal a dobogó harmadik fokáig jutottak.

A válaszadók kétharmada úgy véli, hogy az elektromos autók olyan egyedi tulajdonságokkal bírnak, amelyek jobbak a gázüzemű gépkocsik képességeinél. Tíz megkérdezett közül hat egyetértett azzal, hogy az elektromos autók fenntartása és használata hosszú távon olcsóbb, mint a gázüzemű modelleké.

Nem meglepő módon a megkérdezettek, akik azt tervezik, hogy a következő vásárlás alkalmával elektromos vagy hibrid személyautót választanak, elsősorban a kisebb fogyasztással, az üzemanyagköltség várható csökkenésével magyarázzák döntésüket. A potenciális vásárlók ugyanakkor kevéssé hajlanak a kompromisszumokra: alternatív meghajtás mellett is nagy teljesítményű és kellően tágas, közép- vagy nagyméretű gépkocsit szeretnének. Az elektromos autók esetében a fogyasztók továbbra is aggódnak a hatótávolság miatt. A nyilvános töltőállomások ma még a legtöbb helyen ritkaságszámba mennek, ezért egyáltalán nem mindegy, hogy feltöltött akkumulátorral a gépkocsi hány kilométert tud megtenni.

Kiderült a felmérésből az is, hogy a kedvező megítélés inkább általános, a megkérdezettek ugyanis kevéssé ismerik a piacon kapható hibrid és elektromos modelleket. A válaszadók 44 százaléka hallott már a Chevrolet Voltról, de kevesebb, mint egyharmaduk tudott az olyan modellekről, mint a Nissan Leaf, a Tesla Model S, a Ford C-Max Energi és a BMW i3.
Így bár a körkérdés biztató eredménnyel járt, egyúttal arra is rávilágított, hogy a gyártóknak még hosszú utat kell bejárniuk, ha hibrid és elektromos személyautóikat a széles vásárlóközönség elé akarják vinni.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.computertrends.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.