Hirdetés
. Hirdetés

Adatelemzés és AI 2021-ben

|

A járvány utáni időszak fokozott elvárásokat támaszt majd az analitikai és mesterségesintelligencia-projektekkel szemben, és az IT-csapatoknak is újfajta szerepkörökben kell helytállniuk.

Hirdetés

Semmi kétség: az adatelemzés és a mesterséges intelligencia az informatika legdinamikusabban fejlődő ágai közé tartoznak. Jelentőségüket nem most ismertük fel: már a pandémiát megelőző időszakban, 2020 elején is világos volt, hogy a digitális átalakulás által támasztott követelményeknek a vállalkozások csak úgy tudnak megfelelni, ha komoly beruházásokat hajtanak végre ezeken a szakterületeken. A járvány egyrészt ráerősített a meglévő folyamatokra, másrészt átrendezte a hangsúlyokat: a vállalkozások rákényszerültek, hogy teljesen újfajta munkavégzési formákat vezessenek be, visszavegyenek költéseikből, és szemétbe hajítsák azokat a modelleket, amelyek a korábbi, mostanra teljesen idejétmúlttá vált adatokra támaszkodtak. Vagyis 2021 tavaszán itt is más helyzettel szembesülünk, mint egy évvel korábban.

2021-ben a Gartner kutatói bizonyos irányváltást érzékeltek, és arra figyelmeztették az elemzőcsapatokat, hogy a nagy adatra épülő hagyományos technikáktól érdemes olyan újfajta analitikatípusok felé elmozdulni, amelyek "kis és széleskörű" adattömeggel dolgoznak. Egy másik Gartner-tanulmány arra is fényt derített, hogy felülről is hatalmas nyomás nehezedik a szakterületre és az elemzőcsapatokra. A Gartner 2020 júliusában nagy cégek igazgatótanácsának tagjai körében végzett felmérést, és a válaszolók 78 százaléka sorolta az analitikát a Covid-19 utáni időszak három legfontosabb "game-changing", vagy paradigmaváltó technológiája közé, 69 százalék pedig a mesterséges intelligenciáról is hasonlóképpen vélekedett.

Azoknak az informatikai vezetőknek, akik 2021-ban vigyázó szemüket az adatelemzésre és a mesterséges intelligenciára vetik, három meghatározó trendet érdemes szem előtt tartaniuk.

Az adatelemzési és mesterségesintelligencia-projekteknek egyre inkább bizonyítaniuk kell megtérülésüket

Több mint egy éve tart a Covid-19 járvány, és hatása az élet minden területén érzékelhető. Korábban sok szervezet kezdett kísérletezni analitikai és mesterségesintelligencia-megoldásokkal, de viszonylag kevés olyan akadt, amelyik teljes gyártási projektekre váltott volna. 2021-ben a szervezeteknek folytatniuk kell az intenzív beruházásokat ezeken a szakterületeken, de csak olyan projektekre szabad pénzt kiadniuk, amelyektől megfelelő megtérülés (return on investment, ROI) várható.

A Gartner szerint azok a vezetőségi tagok és igazgatók, akik az utóbbi években rengeteg vállalati forrást fordítottak adatokra és analitikára, egyre inkább azt kezdik kutatni, melyek azok a beruházások, amelyek tartósan és ismétlődően értéket termelnek. Ez pedig a korábbiaknál jóval komolyabb elvárásokat támaszt az adatelemzési megoldásokkal szemben: a Gartner szerint 2022-ben a pénzügyi igazgatók egyharmada szigorú rovancsra készül, és hivatalosan is felméri szervezete informatikai vagyonát és eszközkészletét, hogy javítsa az adatkezelést és az üzleti működés hatékonyságát.

A járvány után a vállalkozásoknak meg kell újulniuk, ha szeretnének versenyben maradni, állítja Chandana Gopal, az IDC üzleti analitikai megoldások piacát vizsgáló szakértője. A pandémia alatt mindent felülírt két szempont: a működés fenntartása és a költségek optimalizálása. A jövőben viszont a cégeknek fel kell készülniük a rugalmas alkalmazkodásra: arra tehát, hogy új modellekre váltsanak, és stratégiai beruházásokat hajtsanak végre.

Gopal szerint a vezetők fontos feladata lesz, hogy újraértékeljék a digitális átalakulással kapcsolatos projekteket, és ellenőrizzék, kellően hatékonyak-e, biztosított-e a megtérülésük. Ezt az álláspontot támasztja alá az IDC tavalyi felmérése is, amely a járvány és az informatikai költések közötti összefüggést vizsgálta. A megkérdezettek háromnegyede azt válaszolta, hogy megtérülési szempontból alaposan utána akar nézni a jelenleg futó átalakulási projekteknek.

Ugyanez igaz a mesterségesintelligencia-projektekre is, állítják a Forrester elemzői. Korábban a nagyvállalatok arra összpontosítottak, hogy a felhasználói tapasztalatot tegyék személyesebbé, illetve új termékeket és szolgáltatásokat hozzanak létre a mesterséges intelligenciával. Most viszont ideje azon is elgondolkodniuk, miként tudnának előrelépni a működési folyamatok intelligens automatizálásában, és megvizsgálni, hogyan lehetne mesterségesintelligencia-projektekkel kiváltani az élő munkaerőt vagy lefaragni a meglévő termékek és szolgáltatások előállítási költségeiből.

Előtérben az intelligens automatizálás 

A Forrester elemzése szerint a világjárvány átrendezte a cégek automatizálási menetrendjét. A vállalkozások egyre inkább a back-office folyamatok és az üzleti rugalmasságot növelő megoldások felé fordulnak, és a robotikus folyamat-automatizálás (RPA), a digitális folyamat-automatizálás (DPA) és a low-code eszközök segítségével próbálják viharállóbbá tenni működésüket.

Az intelligens automatizálás olyan megoldásokat jelent, amelyekben például virtuális ügynökök foglalkoznak az ügyfelekkel, chatbotok segítik a dolgozók munkáját - és mindezeket a folyamatokat a gépi tanulás támogatja a háttérből. Ezek a trendek már a koronavírus-járvány előtt megjelentek, de a pandémia nyomán még nagyobb figyelem irányul rájuk, és a beruházásokat is egyre inkább vonzzák, állítja a Forrester kutatása, amely szerint a robotok alapjaiban változtatják meg a dolgozók munkáját, mert a folyamatok irányításának és a részlegek, döntéshozók közötti kommunikációnak egyre nagyobb részét veszik át a humán szereplőktől. Az IDC szerint is fokozott hangsúlyt kap az intelligens automatizálás, de térhódításához még évekre van szükség. Az elemzők a tartalomalapú üzleti folyamatok automatizálására hívják fel a figyelmet: a járvány alatt és után is ez lehet az a kulcsterület, ahova az energiákat érdemes összpontosítani.

Jelenleg a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás strukturálatlan adathalmazokkal dolgozik, ezekből gyűjti össze és vonja ki az adatelemeket. Az IT-részlegek dolga a jövőben az lesz, hogy a tartalom intelligens összegyűjtésével, feldolgozásával és továbbításával segítsék az intelligens nagyvállalati automatizálás folyamatát.

Az IDC úgy véli, hogy az IT CoE-k (Centers of Excellence; meghatározott tevékenységi körre összpontosító csapatok) kulcsszerepet játszhatnak ebben a folyamatban, de térhódításuk nem máról holnapra következik be. Az IDC becslése szerint 2023-ig a Global 2000 nagyvállalatoknak is csupán 10 százalékánál kezd működni olyan stratégiai, automatizálásra specializálódott CoE, amely a strukturálatlan adattömeg előzetes feldolgozásával és irányításával új szintre emeli a vállalati rezilienciát.

Nagyobb hangsúlyt kapnak a környezetvédelmi és társadalmi szempontok

A klímaváltozás, az egész világot megrázó társadalmi mozgalmak (MeToo, Black Lives Matter stb.), a távmunka általánossá válása, valamint a koronavírussal kapcsolatos megannyi probléma hihetetlenül megnövelte a társadalmi és környezetvédelmi kérdések jelentőségét, és ezzel az irányváltással a cégek irányítóinak is foglalkozniuk kell.

A Deloitte Consulting 2021-es kutatása szerint a nagyvállalati vezetők 96 százaléka stratégiai jelentőséget tulajdonít a sokszínűséget, méltányosságot és a dolgozók munkahelyi döntéshozatalba történő fokozott bevonását támogató kezdeményezéseknek, de egyelőre még csak 13 százalékuk véli úgy, hogy cégük készen áll ezek bevezetésére. (A szaknyelv a Diversity, Equity és Inclusion szavak első betűinek összevonásával DEI programoknak hívja ezeket a projekteket, amelyek segítik a szervezet tagjainak részvételét a működést érintő döntésekben, igazságosabbá teszik a hozzáférést az erőforrásokhoz, és a munkahelyi kommunikációt a kölcsönös tisztelet és megbecsülés jegyében hangolják át.)

A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás itt is sokat segíthet: kiszűrheti például az elfogultságra utaló árnyalatokat az álláshirdetésekből, és gondoskodhat arról, hogy a megfelelő jelöltek cégen belüli kiválasztása során egyenlő szabályok érvényesüljenek minden versenyzőre.

Ezek a hálózat- és szövegelemzésen alapuló eszközök érzékelik a különböző dinamikákat, a klikkesedés veszélyét és a hátrányos megkülönböztetéseket a csoporton belül és azon kívül is, és matematikai, tudományos eszközöket alkalmaznak olyan területekre, amelyeket hagyományosan nehezen mérhetőnek gondoltunk. Itt sem várhatunk máról holnapra megoldást, de a Deloitte szerint már az is biztató, hogy a vállalkozások érzik a probléma súlyát, és azt, hogy a megoldás első osztályú eszközöket igényel.

 

Cikkünk a Computerworld 2021/7. számában, április 14-én jelent meg

Hardverek, szoftverek, tesztek, érdekességek és színes hírek az IT világából ide kattintva!

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://computerworld.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.